Rally Schwachöfer

Last week I was asked by the SPIL to share some thoughts or best practices on how to work efficiently from home in these times when all is uncertain, the news is bombarding you 24/7 with dreadful numbers and daunting prospects, all the while the sun is enticing us all to be out and about, to enjoy the company of loved-ones and friends.

 

I would like to start with a simple: be kind to yourself. Simply acknowledge that this is not a normal situation or business as usual.  This is a new territory for all of us and we all have to find new ways of doing things and dealing with new challenges.

 

 

There comes to mind a quote that I love from a classic English work ‘The Go-Between by L.P Hartley: “The past is a foreign country, they do things differently there”. And so, we should look at this too. There is a before-Corona way of doing, and a Corona-way of doing. We all have no experience with the latter one. So, give yourself time. Time to be sad, time to be annoyed, bored even frustrated or angry, and time to slowly find new ways and create new patterns. Start a new routine in which the world of your house or even simple student room becomes a world at large on its own. 

 

Now for my own tips and tricks. What helps me is a brisk morning walk; firstly to wake up (always a challenge, without corona or with corona), second, to enjoy the morning freshness and ease of walking ( there are not yet a lot of people out and about and so keeping my 1,5 m distance is easier to do without stress) and doing necessary groceries: most shops are simply less busy around 8 am.

 

I have made a habit to shop at small local bakeries, fish mongers or vegetable shops. The produce simply tastes better than from the supermarket and you are sponsoring the small retailers who have been hit hard now. Coming home, I do some simple yoga exercises via my yoga school that is offering online classes, make a (very strong) pot of coffee and start my day. I usually take a 15 min walk break during the afternoon and finish my day with a short walk or online meditation.

 

 

So ‘my secret recipe’: find some structures for your day, good and healthy food, a ‘try and err’- balance between work (for students: studies) and private life, regular contact with friends, family and colleagues (fellow students). Not watching the news all the time, just once a day (and I have made it a habit to also look ‘fun/ other’ news as an antidote). Plus quite a few guilty pleasures I have to admit: a ‘WhatsApp wine sessions with friends or family, getting my favorite salted-caramel eclair from my local bakery and looking at sea cottages online at the coast of Cornwall/ Devon or Scotland, dreaming of visiting them someday, are the sparks that keep me going!

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Vorige week werd ik door de SPIL gevraagd om gedachten of praktische tips te geven over hoe je efficiënt vanuit huis kunt werken in deze tijden waarin alles onzeker is. Het nieuws bombardeert je 24/7 met vreselijke cijfers en ontmoedigende vooruitzichten, terwijl de zon ons allemaal verleidt om erop uit te trekken en te genieten van het gezelschap van dierbaren en vrienden.

 

Ik wil beginnen met een simpele: wees aardig voor jezelf. Erken gewoon dat dit geen normale situatie of een normale gang van zaken is. Dit is een nieuw terrein voor ons allemaal en we moeten allemaal nieuwe manieren vinden om dingen te doen en nieuwe uitdagingen aan te gaan.

 

Ik denk aan een quote waar ik dol op ben uit een klassiek Engels werk ‘The Go-Between' van L.P Hartley: " Het verleden is een vreemd land, daar doen ze het anders ". En dus moeten we hier ook naar kijken. Er is een vóór-Corona-manier van doen en een Corona-manier van doen. We hebben allemaal geen ervaring met het laatste. Gun jezelf dus de tijd. Tijd om verdrietig te zijn, tijd om geïrriteerd, verveeld, zelfs gefrustreerd of boos te raken, en tijd om langzaam nieuwe wegen te vinden en nieuwe patronen te creëren. Start een nieuwe routine waarin de wereld van je huis of zelfs een eenvoudige studentenkamer een wereld op zich wordt.

 

Nu naar mijn eigen tips en tricks. Wat mij helpt is een stevige ochtendwandeling; ten eerste om wakker te worden (altijd een uitdaging, zonder corona of met corona), ten tweede om te genieten van de ochtendfrisheid en het gemak van lopen (er zijn nog niet veel mensen op pad en dus is het houden 1,5 m makkelijker te doen zonder stress) en de noodzakelijke boodschappen te doen: de meeste winkels zijn rond 8 uur gewoon minder druk.

 

Ik heb er een gewoonte van gemaakt om te winkelen bij kleine lokale bakkerijen, visverkopers of groentewinkels. De producten smaken gewoonweg beter dan in de supermarkt en je sponsort de kleine retailers die nu hard getroffen zijn. Thuisgekomen doe ik via mijn yogaschool enkele simpele yoga oefeningen die online lessen aanbieden, zet ik een (hele sterke) pot koffie en begin ik mijn dag. Ik neem 's middags meestal een wandelpauze van 15 minuten en sluit mijn dag af met een korte wandeling of online meditatie.

 

Dus 'mijn geheime recept': zoek meer structuur in je dag, lekker en gezond eten, een 'try and err'-balans tussen werk (voor studenten: studie) en privéleven, regelmatig contact met vrienden, familie en collega's (medestudenten). Kijk niet de hele tijd naar het nieuws, maar één keer per dag (en ik heb er een gewoonte van gemaakt ook ‘leuk / ander’ nieuws als tegengif te zien). Plus een flink aantal guilty pleasures die ik moet toegeven: een 'WhatsApp-wijnsessie met vrienden of familie, mijn favoriete eclair met gezouten karamel halen bij mijn plaatselijke bakkerij en online zeehuisjes bekijken aan de kust van Cornwall / Devon of Schotland, dromend om deze ooit bezoeken, zijn de lichtpuntjes die me op de been houden!