Pien Wissink

Studeren in deze tijd is niet altijd makkelijk voor mij en vele andere studenten. Het ritme is verdwenen, het is mooi weer en het liefst zou ik de hele dag leuke dingen (met mijn huisgenoten) in plaats van een hoorcollege volgen. Dit komt bij mij vooral omdat ik de afgelopen jaren mezelf heb aangeleerd om te studeren buiten de deur (UB) en als ik dan thuis was hoefde ik niks te doen. Om die switch te maken heeft even tijd gekost bij mij. Na de eerste twee weken ben ik een ritme gaan ontwikkelen. Dit houdt in dat ik niet te vroeg opsta want daar wordt mijn stemming en productiviteit niet beter van. Vervolgens sporten en dat kan betekenen een stukje hardlopen, een seven-minute workout of een work out met mijn huisgenootjes in de fusie (woonkamer). Na het sporten volgt het ontbijt en dan is het tijd om met mijn takenlijst te beginnen. Soms maak ik een takenlijst voor de hele week en soms per dag. Ik merk dat het beter is voor mijn productiviteit als ik een takenlijst maak die realistisch is en dat ik die dus ook daadwerkelijk af kan krijgen. Als ik de takenlijst van de dag ervoor niet af heb, merk ik dat ik minder gemotiveerd ben de volgende dag. Mijn tip is dan ook maak het jezelf niet te druk en zorg dat je een realistische takenlijst maakt. Dat verschilt per persoon, maar na een tijdje kom je erachter wat voor jou werkt! 

 

Studying these days isn’t always easy for me and many other students. The daily structure has disappeared, it’s beautiful weather outside and preferably I would do fun things (with my housemates) the whole day instead of listening to a lecture. The reason for my struggles is that I’m used to do university work at the library and not at home. I had to make the switch of doing all my work at home and that took some time. After the first two weeks I started to develop a new daily structure. I start the day of not too early, because my mood and productivity doesn’t improve from waking up early. Once I’m awake it’s time for some exercises and this could be running, a seven-minute workout or a workout with my housemates in the fusie (living room). After the exercises I’ll eat some breakfast and then I’m ready to start with my to-do list. Sometimes I make a to-do list at the beginning of the week for the whole week and sometimes I make a to-do list per day. I noticed that it is better for my productivity if I can actually finish my to-do list, otherwise I’m less motivated to start the next day. So, my tip is to take it easy and not plan too many things to do in one day. Make a realistic to-do list. Of course this differs per person, but along the way you find out what works for you!