Esther van Leeuwen

Esther van Leeuwen

universitair docent sectie Sociale, Economische en Organisatiepsychologie


Als docent met een fulltime aanstelling vond ik het fijn om op FSW te zijn en mijn collega's te zien, maar ik genoot ook van de luxe om één of meerdere dagen in de week thuis te werken. Hoe anders is het nu deze luxe opeens een noodzaak is geworden! Het huis is veranderd in een gouden kooitje, en de collega's en de structuur van een drukke werkdag op FSW worden erg gemist. Toch probeer ik er, net als iedereen, het beste van te maken. Een belangrijke les voor mij bestond uit het accepteren dat je lang niet zo veel gedaan krijgt als je zou willen. Online besprekingen verlopen moeizamer dan face-to-face besprekingen. Mensen reageren minder snel op emails doordat ze vaak andere prioriteiten hebben (zorgtaken, hoge werkdruk). Ook is het lastiger dan normaal om je op je werk of studie te concentreren door het gebrek aan afwisseling in je dag routine, en zorgen over dierbaren of de toekomst. Mijn advies aan iedereen is dan ook: accepteer dat alles minder snel en minder goed gaat, en leg de lat niet te hoog. Denk aan je eigen (mentale) gezondheid, die is het allerbelangrijkst. We komen hier wel doorheen!


As a full-time teacher I enjoyed being at FSW and seeing my colleagues, but I also enjoyed the luxury of working at home one or more days a week. How different it is now that this luxury has suddenly become a necessity! The house has turned into a golden cage, and the colleagues and the structure of a busy working day on FSW are very much missed. Still, like everyone else, I try to make the best of it. An important lesson for me was to accept that you don't get as much done as you would like. Online meetings are more difficult than face-to-face meetings. People respond less quickly to emails because they often have other priorities (caring tasks, high workload). It is also more difficult than usual to concentrate on your work or study due to the lack of variety in your daily routine, and worries about loved ones or the future. My advice to everyone is: accept that everything goes less quickly and less well, and don't set the bar too high. Think about your own (mental) health, that is the most important thing. We will get through this!